Aankomst Arba Minch

7 oktober 2013 - Arba Minch, Ethiopië

We zijn nu twee weken in  Arba Minch: we kunnen zelfstandig naar de markt, koken onze eigen maaltijden, kunnen bellen en (zo nu en dan) internetten, hebben water en stroom bij de hand, en diverse lieve mensen om ons heen die ons met van alles en nog wat helpen als dat nodig is. Ons huisje staat op een wat hoger gelegen gedeelte: we kijken uit over stereotype derde-wereld huizen, bomen, Lake Abaya en bergen in de verte. Op deze hoogte waait er een koele bries door het hele huis. We hebben een mooi huisje, en goed zichtbaar voor de omgeving, zo op deze wat hogere plek. De bewoners van dat zichtbare huis verdienen natuurlijk extra aandacht van de kinderen – zeker omdat ze blank zijn. “You you you you you you you! Ferenge! One Birr! Chocolat!” Ze willen ons handjes geven en vragen om onze waterflesjes. Soms voelen we ons net koning en koningin.

Jan Dirk´s onderzoek

In de eerste week heeft Jan Dirk twee huizen kunnen bezoeken voor metingen. Dat heeft al heel wat inzicht gegeven in wat goede meetprocedures zijn, en waarin de theorie de praktijk tekort doet. Ondertussen ook een vaste onderzoeksassistent gevonden: Tekalign, de broer van Thomas (Jan Dirk’s medestudent van Wageningen Universiteit). Naast tolk en hulp bij metingen ook zeer behulpzaam in meedenken over het onderzoek.

Geertje´s werk binnen de Economie vakgroep

Geertje heeft ondertussen helder dat ze de komende twee weken nog niet heel veel te doen heeft: pas over twee weken starten de vakken, en dan pas kan haar verteld worden waarbij ze kan helpen. Een uitdaging dus in tijdsbesteding vinden voor de komende paar dagen. Voel je vrij een tip te posten – onder de beste inzendingen wordt een persoonlijk mailtje verloot!

Verder

Stand muggencompetitie: 49 (Geertje) – 43 (Jan Dirk)

Misschien iets om ook in een Nederlandse kerk te introduceren: direct volgend op de collecte een veiling van goederen die gemeenteleden hebben meegenomen. Drie kilo limoenen, een gehaakte neon gele onderzetter (of hoofddoekje?) en een zak met 5 grote sinaasappels zijn gewilde producten. Hadden we ons geld nog maar niet in de collectezak gedaan!

Het grootst beschikbare briefgeld hier is 100Birr à 4 euro. En dat in een economie waar het meeste met contant geld gedaan wordt. Sommige briefjes vallen dan ook echt van ellende uit elkaar. We zijn stiekem wel benieuwd van hoeveel verschillende mensen er huidschilfers op zitten, brrr.

Liefs,

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Gesineke + Gert:
    7 oktober 2013
    Tof om te lezen! Ik hoop dat het eten meevalt en dat jullie genieten van Ehtiopie!!
  2. Mark:
    7 oktober 2013
    Leuk om van jullie te horen! Tip voor Geertje: zoek een maatje en leer (wat van) de taal die het beste van pas zal komen tijdens je lessen. Natuurlijk geef je in het Engels les maar een beetje kennis van de lokale taal wordt altijd gewaardeerd en is een enorm goede binnenkomer. :)
  3. Bram Dingemanse:
    7 oktober 2013
    Als de praktijk niet klopt met de theorie heeft de eerste blijkbaar gelijk. Zou ik ook vanuit gaan...
    Tip voor Geertje: schaf een mooi inheems gewaad aan waarmee je straks indrukwekkend voor de klas kunt staan...
  4. Pa:
    7 oktober 2013
    Helemaal met Mark eens, probeer alvast de taal te leren. Daar kun je erg veel aan hebben en geeft veel sneller contact met de bevolking.
    Wellicht ook erg leuk om eens te kijken waar je daar iets mee kunt verdienen, wellicht door iets op te laten sturen vanuit NL?
    Probeer eens out of the box te denken....
    Ben nu al benieuwd naar jullie volgende blog, enne..... zijn het muggenbeten of zijn het gemepte muggen?
  5. Wouter:
    Ha! Wat leuk en goed!
    Geertje: gewoon twerken. Komt altijd van pas. Laatst nog €50.000 aan fondsen geworven door twerkkunsten.
  6. Rina:
    8 oktober 2013
    Heel leuk om jullie te kunnen volgen! Jullie een goede reis wensen is niet gelukt, een goed verblijf toewensen kan nog wel, bij deze!
    Geertje, ik kijk ook uit naar een foto van jou in een Afrikaans gewaad. Je bent creatief genoeg om daar iets moois van te maken :-) Gaat ook lekker wat tijd inzitten.
    En wat dacht je van uitgebreid bloggen over hoe het dagelijks leven er om jullie heen uit ziet? Zou ik erg leuk vinden.
    En last but not least: zoek kralen etc. en ga (Afrikaanse) sieraden maken. Die kun je hier of daar verkopen.
    Of spelletjes spelen met de plaatselijke jeugd, leer je meteen wat abracadabra.
    En als je dan nog tijd over hebt: beloon elke tip met een persoonlijke mail...
    Hartelijke groet!
  7. Robert:
    8 oktober 2013
    Leuk om te lezen hor! Het ga jullie goed.
    Robert
  8. Tanneke Treur:
    8 oktober 2013
    Inderdaad heel erg leuk om jullie zo te volgen! Ik zou zo snel niet weten wat je in die weken moest doen, Geertje :)
    De plaatselijke taal lijkt me ook wel handig ;)
    Groetjes :)
  9. Opa van Belzen.:
    8 oktober 2013
    Interesant om jullie reisblog te lezen en te volgen vooral ook de foto,s
    Als je niet weet wat je doen moet Geertje kun je gaan tekenen
    de huisjes en de natuur daar, heel leuk voor later.
    De taal leer je van zelf wel,zie maar aan je oude oma hoewel ik toen 10jaar jonger was dan jij nu.
    Jullie kunnen bij huis wel spinazie en sla zaaien er is zoveel ruimte. of zijn er veel slakken die alles opeten?
    Fijn dat we jullie adres nu ook hebben.
    Hartelijke groeten ook aan jullie nieuwe vrienden van opa en oma van Belzen de Heere is overal waar we ook zijn .
  10. Gertrude:
    Ha JD en Geertje,

Mooi om te lezen! Herkenbaar ook wel, nu tips voor Geertje,
    - ga langs bij de plaatselijke bevolking over het algemeen met de vrouwen en kinderen, toon interesse in hun leefwereld, bijv. eten.
    - zoek stof uit en laat een mooi kleding dingen maken of koop direct wat, (het helpt als je weet wat is geaccepteerd in deze cultuur en wat is gewoon heidens slecht in hun ogen, draag dat dan niet, anders verlies credit;)
    - geniet, neem tijd voor God
    - leer de begroetingen
    - speel met de kinderen, leer ze een spelletjes, en jij bent volgens mij ook heel creatief.... dus als je het leuk lijkt maak van hun afval kinderspeelgoed, leer het ze.
    -Leer een dans van hun

Nu nog wat vragen. Is er ondervoeding daar? Hoe is het met de malaria patiënten? Welk seizoen is het?
    Welke religie?
    Ik ben benieuwd! Hartelijke groeten en be blessed!
    Ger
  11. Léonie:
    Hey Geertje&JD,
    wat leuk om ook op deze manier op de hoogte te blijven van jullie avonturen! Die muggencompetitie, echt geniaal ;-)
    Nog een tip voor Geertje: misschien bij de lokale bevolking op kookles gaan om zo hun manier van koken te leren kennen (en de recepten opschrijven, ik wil bij thuiskomst wel proeven ;-))? Daarnaast kun je de taal een beetje leren en kun je aan de mensen daar een paar woordjes Engels leren...?
    Enjoy! Liefs
  12. Eddie:
    Haa die JD en Geertje,

Mooi verslag. Leuke foto's ook! Wat een fantastische tips zijn er al binnengekomen voor jou Geertje, moet goed komen. Als je daarna toch nog tijd over hebt, veel succes hiermee:
    - http://mathworld.wolfram.com/GoldbachConjecture.html
    - http://mathworld.wolfram.com/RiemannHypothesis.html

Interessant dat de praktijk je theorie heeft ingehaald JD. Had nu maar een constructivistische benadering gekozen... ;-). Altijd goed om mbv een theoretisch kader naar de praktijk te kijken (deductie). Volgens mij doet een theorie per definitie de praktijk tekort omdat het een (bewuste) versimpeling van de werkelijkheid is. Wellicht interessant om straks vanuit de gegevens die je verzameld hebt te theoretiseren/wat dingen te zeggen over de theorie. Er zijn mensen die beweren dat een dergelijke vorm van analytical induction volstrekt wetenschappelijk te verantwoorden is. Maar je moet er maar zin in hebben natuurlijk. Ik ben in elk geval benieuwd wat je met je creatieve geest gaat bedenken op dit soort uitdagingen. =)

We zien uit naar jullie volgende blog. Zegen en veel plezier toegewenst!

Roel & Edd
  13. De Lansertjes:
    10 oktober 2013
    Hoi lieve G&JD,
    Lukt het al om alle goed tips uit te proberen? Je huis nog wat meer eigen maken door prachtige creaties te maken van natuurlijke materialen...?
    Zelf een psalm zingen/schrijven...plaatselijk muziekinstrument leren spelen?
  14. Jan Geert en Dirkje:
    11 oktober 2013
    Wow, wat veel mooie reacties, super bedankt!
    Papa, het zijn gemepte muggen, inmiddels is de stand alweer 61 (JD)-64 (Geer). Dat is onze bijdrage aan de malaria reductie in Afrika.
    De tips zijn zo divers en zo leuk, dat Geertje inmiddels weer opstaat met het idee ‘Yes, een nieuwe dag begint, wat zal ik allemaal gaan doen?’
    De winnaar van de tips wordt bekend gemaakt in de volgende blog.
    Veel liefs!
    JD en Geertje
  15. Moeder Ans:
    16 oktober 2013
    Hoi Geertje en Jan-Dirk, wat leuk om jullie zo te kunnen volgen! En volgens mij zijn voor jou, Geertje die 2 weken snel om! Vertel eens wat je allemaal beleeft en wat voor contacten je maakt? Lijkt me leuk om contact met de plaatselijke bevolking te hebben, om ze bezig te zien in hun dagelijkse dingen. Ook contact met christenen?
    Een fijne tijd voor jullie beiden hopen we, en tot de volgende blog...