Weer twee weken verder

4 november 2013

In de vloer is een zwemmend figuur in mozaïek te onderscheiden. Het water is prachtig helder, en een heerlijk verfrissend contrast met de sterke zon. Na een duik en wat baantjes klimmen we op ligstoelen, van grote handdoeken voorzien.

Het idyllische Paradise Lodge heeft sinds vorige week een zwembad geopend. Het valt goed samen met de gestage toename van onze levensstandaard. In week één zijn we koning te rijk met de eenmalige aankoop van een kookplaatje en wat pannen, zodat we zelf ons eten kunnen maken. In week drie doen we dan toch maar de eenmalige aankoop van kussens, waarmee we wat lekkerder kunnen zitten. Gaandeweg ontdekken we dat op de markt heerlijke oliebollen worden verkocht voor maar 1 Birr per stuk – het wordt een standaard onderdeel van ons boodschappenlijstje. Begin week zes willen we toch maar eens de roomboter en poedermelk proberen; de pannekoeken blijken heerlijk (zie foto), dus zeker voor herhaling vatbaar. Onze buurvrouw trakteert ons op heerlijke zelfgemaakte cake uit haar electrisch oventje. En nu zelfs een zwembad op tien minuten loop-afstand (zie foto).

Kortom: we doen er (onbewust) alles aan om het hier leuk te hebben, en zijn stiekum tijdens deze ‘buitenland-ervaring’ ons eigen Nederlandje aan het opbouwen. Misschien toch wel goed dat we afgelopen week afgesloten waren van water, en de electriciteit onbetrouwbaar is. Dat geeft ons toch nog een beetje het gevoel dat in een ander soort gedeelte van de wereld zitten.

We zijn benieuwd waar we staan over twee en halve maand. Wellicht  op een zelfde welvaarts-niveau als waar we dan weer bijna naar terug gaan. Behalve de lekkere zon dan– dat is in Nederland niet na te doen.

JD

Ik heb hem al eerder genoemd, maar ik zet hem graag wat extra in het zonnetje: mijn onderzoeks-assistent. Tekalign voelt zich even verantwoordelijk als mij, zo niet verantwoordelijker, om te zorgen dat er huishoudens geregeld zijn die we kunnen bezoeken. Standaard gaat hij ook een paar dagen eerder al bij ze langs om uit te leggen wat we komen doen, en invulformulieren bij hen achter te laten die hij een week later ophaalt. Tijdens de metingen helpt hij als gelijkwaardige onderzoeker – na ondertussen veertien huishoudens weet hij van alles wel hoe het werkt, en waar hij me aan moet herinneren als ik het lijk te vergeten. Als het goed is voor de metingen, dan riskeert hij zijn leven door op het dak te klimmen (zie foto). Zijn studie architectuur levert me prachtige plattegronden van de huishoudens op. En, ook wel handig, hij spreekt de lokale talen. Mocht ik het vergeten, herinner me er dan even aan: uiteindelijke resultaten van dit onderzoek zijn grotelijks mede mogelijk gemaakt door Tekalign Torora!

Geertje

Na vier weken niets doen, is voor mij het werk ook begonnen. Bij de universiteit werd ik allereerst weer teleurgesteld door het hoofd van het departement. Nóg een week geduld… Daarom ben ik bij Synodos, het protestants kerkgenootschap gaan werken. In het begin waren mijn taken erg vaag, maar inmiddels ben ik bezig met twee project plannen waar ik uiteindelijk ook een fonds voor aan ga vragen. Het leuke is dat mensen bij Synodos zelf ook enthousiast worden. Plannen die ergens ver in de vijf- jaarplannen stonden, worden door mijn Nederlandse pusherigheid opeens veel concreter. En de skill waar ze het meest aan hebben is niet ‘economisch inzicht’, ‘analytische vaardigheden’ of ‘zelfstandige werkhouding’, maar mijn typ snelheid. Die stijgt zelfs uit boven de snelheid van hun hoofd secretaresse!

Verder is er uiteindelijk ook goed nieuws van de universiteit gekomen. Het hoofd van het departement hield me uit beleefdheid alleen met hem contact houden. Erg aardig bedoeld, maar hij geeft geen vakken dus eigenlijk kon hij me niet helpen. Met de hulp van Thomas ben ik wel in contact gekomen met docenten. Vanaf volgende week mag ik ongeveer twee dagen per week helpen met practica dataverwerking voor economie studenten. Het niveau is heel laag, ze doen bijvoorbeeld bijna een week over de basis opmaak dingen in Excel, maar toch zie ik er enorm naar uit om met hen bezig te zijn. Verder hoop ik ook een lesmodule over STATA (een econometrie programma) te verzorgen voor docenten. Vaak hebben ze alleen theoretische kennis, en weten ze niet hoe ze in de praktijk met gegevens om moeten gaan. Al met al heb ik zeker een fulltime job bij elkaar weten te sprokkelen. Ik moet er zelfs op letten dat ik nog wel tijd over houd voor de handwas, het langzame elektrische kookstelletje en de wandeling naar de markt. Allemaal reden tot dankbaarheid!

Verder

Muggencompetitie: 173 (G) – 175 (JD)

“Jij bent toch protestants?” “Jawel.” “Waarom is je haar dan zo lang?” Misschien moet Jan Dirk toch maar eens naar de kapper.

We hebben sinds kort een huisdier: een schattig hagedisje van max. 2 centimeter lang. Harry zorgt voor zijn eigen eten [hopen we], en mag zelf weten hoe lang hij blijft. Heeft u nog kleertjes liggen?

Om twaalf uur op het kantoor van Synodos: doorwerken, of lunchpauze? Wat Geertje betreft gaan ze gewoon verder. Verbaasd kijken de mannen haar aan. “Moet je niet koken voor je man dan?”

Misschien een wat onbeschaafd, maar niet minder relevant onderwerp: hoewel ze het bij de meeste winkeltjes wel verkopen, treffen we vrijwel nooit toiletpapier aan bij toiletten. Op de wat meer verzorgde plekken kun je soms gras of wat water vinden. We vragen ons nog steeds af: hoe werkt dat nou, zonder papier – vooral wanneer ... nou ja, je weet wel. Hier direct vragen is ons nog niet gelukt; iemand ervaring?

Liefs,

JD en Geertje

1. Bram Dingemanse:
    4 november 2013
    Leuk om te horen hoe jullie vaart en welvaart toenemen. Geldt dat ook voor je assistent? :)
  2. De Lansertjes:
    4 november 2013
    Misschien weet Sinterklaas een oplossing voor wc problemen?
  3. Bastiaen:
    5 november 2013
    Klinkt alsof jullie jezelf goed goed bezig kunnen houden ;), leuk om allemaal te horen! En leuk dat jullie een huisdier hebben, kan wellicht helpen met de malariabestrijding..

Wat het wc probleem betreft: als JD naar de kapper gaat en jullie de haren bewaren kunnen jullie wellicht twee muggen in één klap slaan! Of zou dat gek zijn...?
  4. Pa:
    5 november 2013
    hooi,
    Super om weer eens iets te lezen en fantastisch om te horen dat jullie settelen, om maar niet te zeggen dat jullie al bijna Afrikaans zijn geworden. Dat wordt in januari pijnlijk om afscheid te nemen zeg... We zullen maar een paar heel dikke truien meenemen naar Schiphol alvast!
    En dan de WC problemen.... Zullen we een pakketje opsturen met washandjes en plastic zakjes? Die kun je tenminste uitwassen en dus weer hergebruiken. En als je weer vertrekt uit Afrika kun je ze weggeven aan andere mensen om jullie heen.
    Nog ff een ander onderwerp, vind je het goed als ik jullie weblog in laat kijken door Martin Riemens en/of Peter van Driel?
    Ik hoor het wel.

Tot slot wens ik jullie al het goede en vooral Gods nabijheid toe.
  5. Opa van Belzen.:
    6 november 2013
    Weer met veel belangstelling jullie verhaal gelezen.
    De tijd gaat snel, maar jullie gebruiken de tijd wel (nuttig)
    Fijn dat Tekalign Torora zo voortvarend is. Doe hem de hartelijke groeten.
    Ook aan jullie huisvriendje Harry.
    Onze welgemeende goede wensen van oma en opa
  6. Gesineke + Gert:
    6 november 2013
    Geertje & JD!

Wat ongelofelijk leuk om te lezen. Goed om te horen dat jullie je redden :) En Geertje, prachtig dat je typesnelheid de secretaresse voorbij schiet hahaha!

Geniet er nog van en veel zegen!!
  7. Gerrie:
    7 november 2013
    'Vaak hebben ze alleen theoretische kennis, en weten ze niet hoe ze in de praktijk met gegevens om moeten gaan.' Helaas herkenbaar van ZH in Hawassa. Je hebt zeker een goede assistent getroffen zo te horen, JD, helemaal voor Ethiopische begrippen. :)
  8. Léonie:
    14 november 2013
    Wauw, wat mooi om te lezen dat jullie toch steeds meer jullie eigen plekje krijgen en de 'gemakken' wat toenemen!
    Jullie gaan het daar zeker redden de komende 2 1/2 maand met al die lieve mensen om jullie heen! Enjoy!

Ps. Tja dat wc papier.... Bladeren?
    Ps. Die oliebollen, jammie! Smaken ze heel anders?
  9. Mark:
    19 november 2013
    Hee om één of andere reden krijgen wij geen notificaties voor updates, vandaar de late reactie. Leuk om weer iets te lezen. Goed getroffen JD met je assistent. Wie goed doet, goed ontmoet!
  10. Anne van der Ploeg:
    21 november 2013
    Super leuk om weer wat van jullie belevenissen te horen!!
    Het lijkt erop dat jullie toch al aardig ingeburgerd zijn daar. Straks wil je hier ook op een houtvuurtje koken :P
    En die jurk die je gemaakt hebt, Geertje, fantastisch!

Werkse nog even allebei :)
    Liefs